Wednesday 31 October 2012

kita selalu lupa...

Jika kita mampu mengingati segala kenikmatan yang pernah Allah berikan kepada kita, tentu kita kehilangan kalimat untuk memuji kebesaran dan keagungan Allah SWT. Betapa Allah itu Maha Memberi, Maha Mengasihi dan Maha Lembut kepada hamba-hambaNya.

Begitu banyak nikmatNya yang kita pakai, yang kita gunakan bahkan kita makan hingga diri kita tumbuh dan membesar. Bumi tempat kita berpijak, langit tempat kita berlindung dan rezekiNya yang tidak pernah satu saatpun terhenti, bahkan udara yang kita sedut dan air yang kita minum semuanya itu menggambarkan betapa Allah itu Maha Pemurah kepada hamba-hambaNya. Namun kita selalu lupa untuk bersyukur hingga kesyukuran itu sendiri begitu asing dalam jiwa kita, tidak begitu dirasakan mesra oleh hati dan lidah kita.


Bahkan ketika Allah timpakan sedikit musibahNya kepada kita untuk menguji Cinta dan Syukur kita padaNya kita menyambut semuanya dengan seribu kekecewaan. Hati kita terus dirundung kedukaan lalu kita melupakan semua nikmat yang pernah Allah berikan kepada kita. Lalu kita mengeluh dengan jiwa yang lesu dan kecewa betapa ‘hidup kita tidak pernah bahagia’, ‘kitalah insan yang malang dan duka’, ‘kita tidak pernah bahagia seperti orang lain’ bahkan kita tanyakan padaNya “Sampai bila kita harus tempuhi hidup begini?”.


Dulu kita pernah juga ditimpa kesusahan lalu kita pernah juga mengadu dan berdoa kepada Allah. Kita tumpahkan air mata kita untuk menggambarkan kesedihan dan penderitaan jiwa kita. Kita sandarkan seluruh hati dan perasaan kita. Lalu Allah dengan sifat Kasih dan Sayang pada hambaNya merungkaikan segala yang membelit jiwa kita, dibukakanNya segala kesedihan yang menutupi hati kita hingga kita kembali tersenyum melihat kehidupan. Tetapi hari ini, ketika kebahagiaan menyinari hidup, kesenangan dan kemewahan menyelimuti diri, kita telah lupakan semua itu.


Ya, kita selalu lupa bahawa Allah sentiasa mendengar doa dan harapan kita bahkan Allah sentiasa melimpahkan nikmatNya kepada kita. Kita lupa bahawa diri kita ini terlalu kerdil untuk mengharungi kehidupan ini dan betapa kita memerlukan Allah dalam setiap saat dan detik kehidupan kita. Andainya kita selalu ingat tentu kita malu untuk mengeluh ketika kita berdepan dengan kesusahan, bahkan kita akan menangis mengenangkan betapa Allah itu Maha Lembut kepada setiap hambaNya.


~INGATAN BERSAMA BUAT KITA YG SELALAU LUPA~

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.